Parga- un loc în care m-aș duce chiar și cu targa

Categories Grecia

Eu și nevastă-mea avem un principiu: niciodată de două ori. Mă refer la Grecia, să fie clar. E atât de mare, de diversă și de, frate, mișto (iarăși mă refer la Grecia), că nu-mi dă mâna să repet experiențele.

Am 47 de ani. Dacă sunt atent (la ce-mi pune nevastă-mea în mâncare), la anul fac 48. Probabil mai pot ieși prin lume, pe picioarele mele, vreo 25, apoi dna Mazilu mă transportă ca pe voturi, cu urna  (funerară).

În Parga am fost a treia oară, iar asta mie îmi spune ceva. O să încerc să vă spună și vouă, fiindcă impresia mea e că Parga e puțin cam neglijată. Și zău că e păcat.

Să vă zic de ce îmi place Parga. Nu neapărat în ordinea importanței.

E frumoasă

Îi faci poză, o bagi în ramă și o pui pe perete, să te uiți la ea: apă superbă, faleză/port „ca-n filme” (nu vorbesc despre filmele românești cu ciorbă și înjurături), case colorate risipite pe înălțime. Oricât de cusurgiu ai fi, ce-ți poți dori mai mult? Mall?

Parga, văzută de pe mare

Unele locuri sunt atrăgătoare sau interesante doar privite dintr-un unghi favorabil. Eu, de exemplu. Parga e frumoasă de oriunde te-ai uita la ea. De jos, de sus sau dintr-o parte.

Dacă ești pe țărm și te uiți în sus, spre orașul cocoțat pe pantă-  e o nebunie. Nicio casă nu seamănă cu cealaltă, vă jur. Sunt diferite și toate colorate. Le privești și te simți ca atunci când erai mic și mergeai la caruselul cu căluți colorați.

Nicio casă nu seamănă cu vecina ei

Când ești sus și te uiți în jos, vezi casele, golful, insula din față și biserica de pe ea. Nebunie și aici.

Biserica de pe insula Panagia

În cele trei luni în care am pregătit excursia, noi am stat vreo mie de ani să căutăm cea mai bună poziție… pentru cazare. Bine, eu sunt și puțin cam prea mult tipicar. M-am uitat pe instantview, să văd străzile, am luat în calcul inclusiv mișcarea soarelui pe cer, ca să știu pe ce parte pică lumina apusului, deci unde să rezervăm cameră. Voiam să primesc de la Parga tot ceea ce putea ea să-mi ofere. Cred că am obținut asta cazându-ne sus, aproape de intrarea în Castel, dar am impresia că mi-ar fi fost bine și jos, în colțul opus al portului.

Vedere de pe balconul vilei în care ne-am cazat. La doi pași de intrarea în Castel

E grecească

În ciuda numărului destul de mare de turiști, da. Sigur, nu e deloc rău în Santorini, dimpotrivă. Dar acolo nu prea vezi greci. Japonezi, chinezi, englezi și germani, toate națiile, dar mai puțin greci. Iar eu nu vreau să mă simt în Grecia ca la Disneyland, într-un decor populat exclusiv cu turiști. Vreau să văd greci care ies la masă, se joacă cu copiii, se salută când se întâlnesc pe stradă, se opresc în drum la o scurtă palavră de o oră șamd. În Parga simți din plin asta.

Faleza Pargăi

Tavernele, mai toate goale peste zi, când zăduful e copleșitor (mai ales dacă te duci în iunie, iulie sau august), se umplu seara de greci. Ies în general cu familia; adulții stau la masă, copiii se joacă nestingheriți pe faleză. O să-ți placă asta, dacă ești cum te bănuiesc eu.

Goală o vezi doar ziua. Taverna 🙂

E liniștită

Fără bumți-bumți și alte alea. Din fericire, nici n-o prea permite geografia: străzile sunt înguste și în pantă. Nu-i loc de discoteci, aqua-landuri sau tiribombe pentru copii.

Mici magazine cu prostioare. Pardon, amintiri de la mare

Are multe taverne

Nu le-am numărat, dar intuiția mea feminină de bărbat în toată firea îmi spune că sunt peste 30. Ai de unde alege- pe faleză, în creștetul dealului sau pe străduțe.

Tavernă în prim- plan. În plan secund, Parga 🙂

Prețurile sunt corecte. 2 euro cafeaua la ibric. La mâncare- cum ți-e pofta, în general de la 10 euro în sus

Plajele sunt bune

În mai, când am fost noi, nici nu erau aglomerate. Nu știu cum sunt în iunie, nu-mi dau cu părerea pentru că nu vreau să te mint câtă vreme n-am niciun interes s-o fac. Dar îți spun că e mișto să stai pe plaja Krioneri, cea de la baza orașului, și să te uiți la insula din față. Pe care, apropo, poți ajunge foarte ușor.

Plaja Krioneri

N-are rost să plătești o barcă pentru a ajunge pe insulă. O saltea gonflabilă e suficientă. Apa e adâncă  doar pe o distanță de vreo 10- 15 m

Capela Adormirii Maicii Domnului, pe insula Panagia

Ar fi fain să ajungi aici pe 15 august. Localnicii se duc cu bărcile pe insulă, să prăznuiască hramul bisericii

O plajă mare de tot, de vreo 2-3 km, este peste deal. Valtos îi zice. Apă bună, nisip, tot ce trebuie:

Plaja Valtos

Tot Valtos- colțul opus, de sub Castel

Am făcut baie, mi-a plăcut, dar a doua oară n-am mai venit, pentru că nu-mi plăcea să văd hotelurile moderne de pe țărm- mai bine să mă uit la bisericuța albă din largul mării, deci ne-am mutat pe Krioneri:

Faleza care mărginește plaja Krioneri

Are un castel mișto

Da, bun, nu te duci până în Grecia pentru un castel, vezi din astea și în România, la Sintești de exemplu. Dar în castel e o clădire bine renovată (înăuntru e o expoziție foto), iar lângă clădire e o cafenea. Aici voiam să te aduc. De la masă vezi marea, iar dacă mai faci doi pași ai cea mai faină perspectivă asupra orașului. Sună bine, recunoaște.

Cafeneaua din Castel

Cum se vede Parga din castelul venețian, seara

E foarte frumoasă noaptea

Foarte luminată, vie și veselă. Genul de loc în care îți vine să te fâțâi și să caști gura până târziu, când te doboară oboseala, șprițul sau palma nevestei, după caz.

Aia de deasupra e Luna. Dedesubt e Parga

Piazzeta

Capela de pe insulă, noaptea

O mică piață, pe faleză

Dacă vă uitați cu atenție în poza de mai jos, veți vedea un animal cu coadă. Nu e sălbăticiunea specifică Bucureștiului, șobolanul. E o nevăstuică. Ultima dată am văzut așa ceva când aveam vreo 6 ani. Am fugit vreo opt copii după ea, s-o prindem și, bănuiesc, omorâm. În Parga copiii nu sunt așa tâmpiți. Nevestuica e tolerată și se simte în largul ei. Asta ne-a privit liniștită, s-a cățărat în bougainvillea și apoi pe balcon. Deci aveți cel puțin un motiv să nu lăsați ceva comestibil pe balcon.

Am văzut o nevestuică, când mă plimbam cu nevastă-mea

Cât să stai în Parga? Două sau trei zile îți garantez că nu te plictisești. Nici șapte, zău. Dar e important și cum vrei să legi lucrurile. De exemplu, din Parga poți să te duci în portul Igoumenitsa, iei un vapor și te muți în Corfu. Despre care încă n-am scris, dar am de gând, dacă mă încurajezi.

Mersi!

PS Până atunci, poate vrei să citești despre Hydra?

Până și eu ies bine în poze, în Parga

2 thoughts on “Parga- un loc în care m-aș duce chiar și cu targa

1. Continui să mă întreb de ce mă fascinează Grecia și cum se face că toate imaginile de acolo sunt perfecte, practic nu există unghiuri mai bune sau mai rele de făcut poze.
    Printre altele ( mituri, istorie, muzică) poate, zic doar poate, pentru că au avut/păstrează geniul de a ridica construcții de orice mărime. Au inventat corecțiile optice, au știut să beneficieze de lumina specială , au avut deviza „Nimic în exces”…Construcțiile lor respectă natura, nu o copleșesc,se integrează perfect, curg pe versanți spre mare atât de firesc și frumos colorat…FMM într-un cuvânt. Mulțumesc.
    P.S. Scuze pentru seriozitatea tonului,e un subiect foarte sensibil pentru mine.